RANCANGAN PENGAJARAN – MENGENAL ABJAD
Umur : 5 tahun
Tarikh : 7 Oktober 2010
Masa : 10.00 pagi hingga 10.20 pagi (20 minit)
Bilangan murid : 12 orang
Subjek : Bahasa Melayu
Aktiviti : Mari Mengenal Abjad
Ringkasan aktiviti:
- Set induksi: Guru menayangkan video lagu abjad menggunakan video animasi kepada murid-murid sambil menyuruh mereka menyanyi bersama-sama.
- Langkah-langkah:
Aktiviti: Guru menunjukkan video Sketchfu mengenal abjad kepada murid-
murid sambil menyebut setiap abjad yang muncul di skrin komputer
(sketchfu) dan meminta murid-murid menyebutnya bersama-sama.
Aktiviti: Guru menyenaraikan dan menjalankan sesi membaca abjad yang
berjaya disebut kembali oleh setiap murid.
- Penutup: Guru memberikan lembaran kerja iaitu menulis abjad a dan melukis objek yang bermula dengan abjad a.
Objektif:
- Menguasai kemahiran mendengar - Mendengar dengan penuh perhatian dan mengecam bunyi abjad.
- Menguasai kemahiran bertutur – Berinteraksi dengan mesra dan bersoal jawab melalui rangsangan yang diberi.
- Menguasai kemahiran membaca – Mengenal bentuk huruf A-Z.
- Menguasai kemahiran menulis dan melukis
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, kanak-kanak dapat:
- Bersoal jawab secara spontan.
- Mengenal, menyebut dan memadankan huruf besar dengan huruf kecil.
- Menulis semula huruf mengikut cara yang betul.
Pengetahuan sedia ada:
- Kanak-kanak sudah boleh mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Nilai:
- Mendengar dan mematuhi arahan serta memberi respon.
- Berinteraksi secara spontan dan bertatasusila.
Alat Bantu Mengajar:
- Animasi lagu (http://www.youtube.com/watch?v=9slvqJOnzUE&playnext=1&videos=9s5XKAIMotU&feature=mfu_in_order)
- video Sketchfu.( http://sketchfu.com/drawing/1954845-mengenal-abc)
- Kertas
- Pensil
- Pensil warna
Kemahiran:
- Fizikal (motor halus) – Boleh memegang pensel dan menulis dengan baik.
- Bahasa – Boleh mendengar, bertutur, membaca dan menulis dengan baik.
- Sosioemosi – Boleh berinteraksi dengan guru dan rakan sebaya.
- Seni, kreativiti dan estetika – Boleh menyanyi.
Prosedur :
LANGKAH | AKTIVITI GURU | HASIL PEMBELAJARAN | ALAT BANTU MENGAJAR | CATATAN |
Set Induksi ( 3 minit ) | - Guru menayangkan video lagu abjad menggunakan video animasi kepada murid-murid dan mengajak mereka menyanyi bersama. | - Murid-murid memerhatikan video lagu yang ditayangkan dengan baik dan menyanyi bersama guru. | - Komputer - Video lagu abjad. | |
Langkah 1 (5 minit) | - Guru menunjukkan video Sketchfu mengenal abjad kepada murid-murid sambil menyebut setiap abjad yang muncul di skrin komputer (sketchfu) dan meminta murid-murid menyebutnya bersama-sama. | - Murid-murid dapat memerhatikan video yang ditunjukkan dengan baik dan dapat menyebut abjad yang ditunjukkan dengan bantuan guru. | - Komputer - Video Sketchfu | |
Langkah 2 (5 minit) *Pengukuhan | - Guru menyenaraikan dan menjalankan sesi membaca abjad yang berjaya disebut kembali oleh setiap murid. | - Murid dapat membaca abjad yang diberikan dengan baik. | - Komputer - Video Sketchfu | |
Penutup (7 minit) * Kesimpulan | - Guru memberikan lembaran kerja (melukis abjad a dan objek yang bermula dengan huruf a. ). | - Murid dapat menyiapkan lembaran kerja yang diberikan dengan baik dalam masa yang ditetapkan. | - Lembaran kerja |
No comments:
Post a Comment